چاپ فلکسو چیست | مزایای چاپ فلکسو | طراحی برای چاپ فلکسو | فلکسو کارتن

چاپ فلکسو چیست

آنچه در این مقاله می‌خوانید
امتیاز کاربران: 5 از 5 - (1 رای)

در مقاله چاپ فلکسو چیست به شما کامل توضیح می دهیم که چه انواعی دارد و برای چه کاری مورد استفاده قرار می گیرد ، همچنین می توانید از چاپخانه تهران نسبت به ثبت سفارش خرید آن اقدام نمایید.

همان طور که می دانید کلمه فلکسوگرافی به صفحات یا کلیشه های چاپی اطلاق می شود به طور کلی به صفحاتی که به صورت لیزری حکاکی می‌شوند و سپس دور یک غلتک دعوا پیچیده می شوند گفته می شود.

با استفاده از غلتک ها و جوهر ها یی که به سرعت زیادی شروع به خشک شدن می‌کنند و با کمک گرما می توان ورق های بزرگ مقوای موج داری را تولید کرد که تمام این عملیات می تواند به صورت درون خطی انجام شود.

ممکن است برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چاپ فلکسو چیست؟در این مقاله قصد داریم شما را با چاپ فلکسو و مزایای چاپ فلکسو و نمونه چاپ های آن آشنا کنیم.

چاپ نمونه‌ای از سایر چاپ های رایج و برجسته می باشد در این چاپ یک کلیشه لاستیکی به طور مستقیم با جنس چاپ شونده تماس دارد. علت نامگذاری چاپ فلکسو به خاطر استفاده از کلیشه های لاستیکی قابل انعطاف یا همان فتوپلیمر می باشد که معمولاً بر روی سطح نایلونی استفاده می شود.

چاپ فلکسو یعنی چه

چاپ فلکسو یعنی چه

چاپ فلکسو از جمله چاپ های برجسته می‌باشد که بیشتر در صنعت بسته‌بندی کالا استفاده میشود و می توان از چاپ فلکسو در چاپ روی پلاستیک ، سلفون و مقوا استفاده کرد.
تاریخچه چاپ فلکسو به سال ۱۹۹۰ بر می‌گردد که از اینجا برای چاپ پاکت و ساک های کاغذی استفاده می‌شد و به تدریج از روش لتر پرس پیشی گرفته و به عنوان یک روش چاپ ساده و پرطرفدار به شمار میرود سیستم تغذیه آن به صورت رول می باشد و در آن از یک سیستم مرکب دان ساده نیز استفاده شده است.

همانطور که گفته شد فلکسوگرافی یک روشی می باشد که برای بسته‌بندی کالا مورد استفاده قرار می گیرد.

طرز استفاده از این چاپ به این صورت می باشد که ابتدا تصویر را به عنوان یک طرح برجسته و سه بعدی بر روی یک ماده از جنس پلاستیک یا پلیمر چاپ می کنند مانند چاپی که بچه ها با سیب زمینی بر روی کاغذ می کشند.

در روش چاپ فلکسو سطح مقوا با صفحه چاپ در تماس می باشد و به عنوان یک روش برای چاپ بر روی هر نوع سطحی که ناصاف است استفاده می شود.

حال که فهمیدیم چاپ فلکسو چیست می پردازیم به یکی از پرتکرار ترین سوال ها :

مزایای چاپ فلکسو

مزایای چاپ فلکسو

چاپ فلکسو به عنوان یک چاپ رایج به شمار می رود که برای چاپ بسته بندی استفاده می شود. در این نوع چاپ بر روی کاغذ یا مقوا و یا هر سطح ناصافی نتایج بسیار خوبی از چاپ به دست خواهیم آورد به همین دلیل برای چاپ رنگ هایی که یکدست هستند و الگوی منظم و مناسبی دارند بسیار توصیه می شود.

از مزایای چاپ فلکسو میتوان این مورد را در نظر گرفت که چاپ فلکسو برای چاپ رنگ های منحصر به فرد و ویژه بر روی فیلم های ارتجاعی و چسبنده و پلاستیک استفاده می شود که باعث می شود کیفیت گراور و چاپ افست به حد بالایی برسد.

از مزایای چاپ فلکسو می‌توان به ارزان بودن پلیت فلکسو و همچنین خشک شدن مرکب در سریعترین زمان و امکان چاپ بر روی مواد مختلف و سطوح ناصاف اشاره کرد.

در ادامه پاسخ به سوال چاپ فلکسو چیست می پردازیم به معایب آن

معایب چاپ فلکسو

از معایب چاپ فلکسو می‌توان به مواردی اشاره کرد از جمله اینکه در چاپ فلکسو امکان تغییر رنگ وجود دارد و همچنین چاپ می‌توانند نسبت به چاپ های دیگر در بین افراد به عنوان یک روش فقیر به حساب بیاید.

مزایای چاپ فلکسو نسبت به لترپرس

چاپ فلکسو نسبت به لترپرس دارای مزایای بیشتری می باشد همانطور که در قسمت مزایای چاپ فلکسو گفته شد این چاپ نسبت به پرس ارزان تر میباشد نیاز به انرژی برق کمتری دارد همچنین ضایعات چاپی چاپ فلکسو کمتر از لترپرس می باشد.

کاربرد چاپ فلکسو بیشتر از می باشد و معمولاً برای بسته بندی محصولات مایع مانند آب میوه و آب معدنی و غیره،چاپ کتاب و روزنامه و برچسب،پاکت های پلاستیکی و کاغذی استفاده می شود.

اجزای ماشین چاپ فلکسو

به طور کلی ماشین چاپ فلکسو از چهار قسمت اساسی تشکیل شده است مانند:

بخش تغذیه چاپ فلکسو

برجهای چاپ ماشین چاپ فلکسو

قسمت خشک کن ماشین چاپ

بخش تحویل ماشین چاپ فلکسو

کاربردهای چاپ فلکسو

کاربردهای چاپ فلکسو

معمولا از چاپ فلکسو برای چاپ بر روی بسته بندی های مواد غذایی و مایعات که از جنس پلاستیک می باشند و غیره جاذب هستند استفاده می شود همچنین از این چاپ برای لفاف های کاغذی استفاده می شود که در قسمت زیر تعدادی از کاربرد های چاپ فلکسو را برای شما توضیح می دهیم:

بسته‌بندی انعطاف‌پذیر پاکتهای خرید و سطوح ناصاف

چاپ لیبلی که در پشت آن چسب دارد

چاپ انواع مختلف پاکت

چاپ روزنامه و کتاب ها و جلد های کتاب ها

کارتون نگهداری مواد غذایی و مایعات و کارتون های مقوایی

کارتون هایی که از مقوای کنگره‌دار ساخته شده‌اند و ساک دستی های پلاستیکی و کاغذی

طراحی برای چاپ فلکسو

چون چاپ فلکسو دارای انعطاف زیادی برای چاپ بر روی مواد مختلف و متریال مختلف می باشد باید در طراحی برای چاپ فلکسو به نکاتی توجه کرد.

نکته مهمی که باید در طراحی برای چاپ فلکسو بسیار مورد توجه قرار گیرد این است که رنگ ها در هنگام چاپ روی هم همپوشانی داشته باشند تا وقتی کار و نتیجه نهایی آماده شد سفیدک نزند.

نکته دیگر برای چاپ فلکسو این است که درصد رنگ ها در هر نقطه چاپی بهتر است از ۲۹۰ درصد بیشتر نشود.

بعد از مفهوم چاپ فلکسو چیست نوبت به بخش های مختلف دستگاه آن می رسد.

بخش های مختلف ماشین چاپ فلکسو

بخش های مختلف ماشین چاپ فلکسو

در این قسمت از مقاله بخش های مختلف ماشین چاپ فلکسو را برای شما به اختصار توضیح می دهیم،هر ماشین چاپ فلکسو از چهار قسمت اصلی تشکیل شده است:

• بخش رول باز کن که در این قسمت سلفون یا هر لفافی که می خواهیم چاپ شود بر روی رول بازکن بسته می شود و در این زمان لفاف به سمت بخش چاپ هدایت می شود.

• بخش چاپ ماشین چاپ فلکسو این بخش خود از دو قسمت اصلی دیگر به نام سیستم نورد مخزنی و سیستم مرکب رسانی با نورد آنیلوکس و تیغه ساخته شده است.

• قسمت خشک کن ماشین چاپ فلکسو که در این قسمت از هوای گرم و فشرده‌ای برای خشک کردن رنگ ها استفاده می شود و می توان درجه حرارت هوای گرم را نیز تنظیم کرد که این تنظیم هوای گرم با توجه به نوع جنس لفاف اهمیت دارد زیرا در صورتی که به درستی درجه حرارت تنظیم نشود میتواند باعث جمع شدن و تا شدن در زمان رول شود.

• بخش رول جمع کنم ماشین چاپ که در این قسمت بعد از این که بخش مورد نظر برای چوبین قسمت هدایت شد رول جمع میشود.

نمونه چاپ فلکسو

همانطور که می دانید چاپ فلکسو برای چاپ بر روی انواع مواد غذایی و کارتون ها و سطوح ناصاف استفاده می شود که در قسمت زیر تعدادی از نمونه چاپ فلکسو را برای شما آورده ایم.

مزایای چاپ فلکسو گرافی

مزایای چاپ فلکسو گرافی

چاپ فلکسو گرافی برای چاپ برجسته استفاده میشود و در بسته بندی و کارتون و چاپ پارچه و سطوح ناصاف استفاده می شود. مزایای چاپ فلکسو گرافی با توجه به کاربرد آن زیاد میباشد و در قسمت زیر تعدادی از آنها را توضیح می دهیم:

سرعت چاپ گرافی به علت استفاده از غلتک و جوهر که به سرعت خشک می شود بسیار بالا می باشد به همین دلیل می‌توان در یک مدت زمان کوتاه تعداد زیادی جعبه را چاپ کرد و چون فرایند برش و تا کردن نیز به صورت درون خطی انجام می شود بسیار در زمان صرفه جویی می شود.

قیمت و هزینه چاپ فلکسو گرافی به علت استفاده از مواد مصرفی کم هزینه مانند جوهر پایین‌تر از سایر چاپ ها می باشد.

دوام و مقاومت چاپ فلکسو به علت دارا بودن قابلیت تحویل تعداد زیادی چاپ بسیار بالا می باشد،ظاهر پرطرفدار و حرفه ای چاپ فلکسو از جمله مزایای آن می‌باشد که بسیار مشهور است.

چاپ فلکسو کارتن

در دنیای امروز طراحی همه محصولات به سمت جذاب شدن پیش می‌زندو همه به دنبال طراحی محصول با بسته بندی خود هستند تا بتوانند در بازار رقابتی و حرفی برای گفتن داشته باشند و بتوانند نظر مشتری را به خود جلب کند.

در چاپ فلکسو کارتون با توجه به این که این چاپ برای کالاها و مواد غذایی نیز استفاده می شود می توان طرح و تصویری را که مربوط به تجسم محتویات داخل بسته است است را برای طراحی استفاده کرد.

بسته بندی باید ظاهر بدون ابهام و مشخصی داشته باشد استفاده از رنگها در طراحی برای چاپ فلکسو بسیار مهم می باشد زیرا برای اینکه بتوان یک قسمت از بسته‌بندی را برجسته تر کرد تا توجه بیشتری را به خود جلب کنند می‌توان از رنگ های روشن و به اندازه تحریک کننده استفاده کرد.

پس از انتخاب رنگ ها در بسته بندی باید بسیار دقت داشت مثلا استفاده از رنگی مانند صورتی در هر نوع بسته بندی مناسب به نظر نمی‌آید.

امیدواریم از مقاله چاپ فلکسو چیست لذت برده باشید ، به شما پیشنهاد می کنیم که سایر مقالات مجموعه ما را مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *