منظور از کاغذ بالکی چیست | چه کاربردی دارد ؟ مزایا و معایب و تفاوتش با کاغذ تحریر

کاغذ بالکی چیست

آنچه در این مقاله می‌خوانید
امتیاز کاربران: 4 از 5 - (23 رای)

شاید اسم کاغذ بالکی یا کاغذ کتابی را شنیده باشید. خیلی از افراد این کاغذ را با کاغذ کاهی اشتباه می‌گیرند و این دو نوع کاغذ را یکی در نظر می‌گیرند.

کاغذ بالکی یا Bulky جنسی بسیار سبک دارد که به همین سبب آن را با نام کاغذ سبک هم می‌شناسند. نام دیگر آن کاغذ سبز و یا کاغذ سوئدی است.

علت این که به کاغذ بالکی کاغذ سبز هم می‌گویند این است که این کاغذ ها بدون هیچ گونه ماده شیمیایی تولید می‌شوند و به محیط زیست هیچ آسیبی نمی‌رسانند.

قطر کاغذ بالکی نسبت به سایر کاغذ های معمولی بیش تر است و رنگ آن نیز رنگ زیبای چوب است. این خصیصه باعث می‌شود چشم موقع نگاه کردن طولانی مدت به این کاغذ ها اذیت نشود. با وجود قطور تر بودن این کاغذ ها نسبت به کاغذ های معمولی ولی وزن کم تری دارند که موجب می‌شود مناسب چاپ کتاب های قطور باشد.

این خصوصیت باعث می‌شود که کتاب های قطور سبک باشند و کتاب های سبک و کم حجم قطر بیش تری پیدا کنند.

اگر بخواهیم ویژگی های اصلی کاغذ بالکی که موجب تمایز آن از سایر انواع کاغذ می‌شود را نام ببریم باید به سایه یکنواخت و یک دست، قطر زیاد و ضخامت بالا، حجم زیاد این کاغذ ها، رنگ مناسب و شفافیت بالا اشاره کنیم.

مزایای کاغذ بالکی

مزایای کاغذ بالکی
کاغذ بالکی چیست 3

کاغذ های بالکی مزایای بسیار زیادی دارند که موجب شده تبدیل به یکی از پرکاربرد ترین انواع کاغذ در تولید کتاب شوند. در ادامه مهم ترین مزایای این نوع کاغذ را بررسی خواهیم کرد:

۱ – رنگ مناسب

کاغذ بالکی در دو رنگ طوسی و کرمی تولید می‌شود. هر دوی این رنگ ها برای چاپ کتاب از کاغذ های سفید مناسب تر هستند چرا که نگاه کردن طولانی مدت به آن ها موجب آزار و اذیت چشم نمی‌شود.

همان طور که گفته شد رنگ این کاغذ ها می‌تواند بسیار به کاغذ کاهی نزدیک باشد. در تولید کاغذ های بالکی از ماده های شیمیایی استفاده نمی‌شود که موجب می‌شود رنگ آن ها خیلی سفید نباشد.

۲ – سبک وزن بودن

تخلخل کاغذ های بالکی بسیار زیاد است. این یعنی بین ذرات تشکیل دهنده این کاغذ ها فضای خالی زیادی وجود دارد که موجب می‌شود وزن آن ها کاهش یابد. گر چه قطر این کاغذ ها نسبت به سایر انواع معمولی کاغذ بیش تر باشد اما همین تخلخل زیاد موجب می‌شود وزن کمی داشته باشد که آن ها را مناسب چاپ انواع کتاب های قطور می‌کند.

۳ – این کاغذ ها سبز هستند!

کاغذ بالکی بدون دخالت هرگونه ماده شیمیایی تولید می‌شود و بنابراین آسیبی به محیط زیست وارد نخواهد کرد. این کاغذ ها را می‌توان به راحتی بازیافت کرد چرا که با فرایند های مکانیکی از چوب درختان ساخته شده اند.

۴ – یادداشت آسان

همان طور که گفته شد رنگ مناسب این کاغذ ها موجب می‌شود برای ساعت ها مطالعه مناسب باشند. بافت متخلخل این کاغذ ها نیز آن ها را برای نوشتن مناسب می‌کند و ترکیب این دو خصوصیت با یک دیگر موجب می‌شود کاغذ های بالکی تبدیل به یکی از مناسب ترین انواع کاغذ برای نوشتن یادداشت و نت برداری باشند.

۵ – جلوگیری از کپی

یکی از مهم ترین مزیت هایی که این کاغذ ها به ناشران می‌دهند این است که امکان کپی برداری از روی آن ها وجود ندارد و به این ترتیب حقوق کسی پایمال نخواهد شد و هیچ گونه کپی برداری از اثاری که روی این کاغذ ها چاپ شده اند اتفاق نخواهد افتاد.

۶ – قیمت مناسب

قیمت کاغذ های بالکی نسبت به کاغذ های معمولی کم تر است و صرفه اقتصادی بیش تری دارد. به خصوص در مورد کتاب های قطور که مصرف کاغذ بالایی دارند استفاده از کاغذ بالکی می‌تواند بسیار مقرون به صرفه باشد.

معایب کاغذ بالکی

یکی از معایب کاغذ های بالکی این است که بافت آن ها چندان مناسب صحافی نیست. این کاغذ ها به خاطر تخلخل زیاد حالت پنبه ای دارند و موقع چاپ ممکن است دچار مشکل شوند.

ضمنن این که دوام این کاغذ ها نسبت به کاغذ های معمولی کم تر است.

تفاوت کاغذ بالکی با کاغذ تحریر

اصلی ترین تفاوت کاغذ بالکی با کاغذ تحریر گرماژ و ضخامت آن است.

وقتی صحبت از یک کاغذ تحریر معمولی هفتاد گرمی به میان می‌آید، بحث درباره ضخامت ۹۰ تا ۹۵ میکرون است. اما یک کاغذ بالکی ۷۰ گرمی، ضخامتی بین ۱۲۶ تا ۱۴۰ میکرون دارد. یعنی در یک حجم ثابت از هر دو ورق، کاغذ بالکی بسیار سبک تر از کاغذ تحریر خواهد بود.

مرکز فروش کاغذ بالکی

مرکز فروش کاغذ بالکی
کاغذ بالکی چیست 4

شما می‌توانید کاغذ های بالکی را از مراکز معتبر فروش لوازم التحریر و
کاغذ خریداری نمایید. توجه داشته باشید که بسیاری از فروشندگان از شباهت این کاغذ
ها به کاغذ کاهی سوء استفاده کرده و کاغذ های کاهی را با عنوان کاغذ بالکی به فروش
می‌رسانند.

برای جلوگیری از چنین موردی بهتر است اولا همواره برای خرید به مراکزی
مراجعه کنید که مورد اعتماد و اطمینان شما باشند و دوما در صورت امکان وزن و تخلخل
و قطر کاغذ ها را بررسی نمایید.

در صورتی که زیاد با کاغذ های مختلف سر و کار داشته باشید تشخیص قطور
و یا سبک بودن این کاغذ ها برایتان راحت تر خواهد بود.

ضمن این که رنگ کاغذ های بالکی نسبت به کاغذ های کاهی درجه ای روشن تر است و از این مورد هم می‌توانید برای تشخیص این دو کاغذ از یک دیگر استفاده نمایید.

چاپخانه تهران پرینت امیدوار است از این مقاله لذت برده باشید، برای سفارش هرگونه محصول چاپی با مشاوران ما تماس بگیرید.

18 دیدگاه برای “کاغذ بالکی چیست”

  1. باسلام وعرض ادب
    ممنون از توضیحات وراهنمایی هاتون. تاثیررنگ کاغذ درزمان مطالعه رو کسانی واقعا میفهمندکه چشماشون ضعیفه واز عینک استفاده میکنن. مثل من که وقتی میخوام کتابی روبخرم ترجیح میدم ازانتشاراتی بخرم که ازکاغذبالکی استفاده کرده.

    1. سلام و عرض ادب
      خیلی ممنون از نظرتون باعث میشه بقیه دوستان هم استفاده کنند
      بله کاملا درسته کاغذ های کرم رنگ نسبت به کاغذ های سفید برای مطالعه راحت تر و مناسب تر هستند.
      البته خیلی اوقات به جای کاغذ کالک، از کاغذ کاهی استفاده میشه که نباید این دو تا کاغذو با هم اشتباه گرفت، کاغذ کاهی قیمت به مراتب پایین تری داره.
      با آرزوی موفقیت برای شما

  2. سلام. اکثر کتابهای قدیمی همچنان در بازار خرید و فروش میشوند و گاها قیمت بالایی دارند. اینکه گفتید کاغذ بالکی برای محیط زیست آلودگی ندارد وقتی قرار نباشه به بازیافتی سپرده بشه را چگونه توجیه می کنید؟ شاید عمدا قرار است کتاب زودتر نابود شود یا محتوی اینقدر بی ارزش است که باید خمیر شود. فکر کنم برای قشر کتابخوان دوام کتاب از اینکه ناشر نگران چشم ما هنگام مطالعه باشه مهمتر باشه….

    1. سلام و عرض ادب
      کاغذ بالکی مدت کمی هست که داخل بازار موجود شده و متاسفانه هنوز نتونسته نقش زیادی در چاپ کتاب ایفا کنه
      پیرو صحبت هاتون باید بگم که کاغذ بالکی از نظر مقاومت با کاغذ تحریر برابر هستش و در مقاله گفته شده در مورد بازیافت منظور کتاب هایی هستن که سالانه بازیافت میشن مثل کتاب های درسی
      و در نهایت اینو اضافه کنیم که امروزه در ایران کاغذ بالکی زمینه کمی داره و به همین خاطر هنوز سهم خاصی در چاپ کتاب نداره
      با آرزوی موفقیت برای شما

    1. سلام و عرض ادب
      اگر بخوایم از نظر مخاطبان بررسی کنیم : چون کاغذ بالکی رنگ متمایل به کرم رنگ داره هنگام مطالعه چشم ها رو اذیت نمیکنه کما اینکه کاغذ تحریر که رنگ سفیدی داره ممکنه کمی باعث اذیت چشم ها هنگام مطالعه باشه
      اگر بخوایم از نظر قیمتی مقایسه کنیم : در حال حاضر رنج قیمتی این دو کاغذ تقریبا یکی هست البته کاغذ بالکی مقدار کمی گرون تره
      امیدوارم این توضیحات مورد کمک واقع بشه
      با آرزوی موفقیت برای شما

    1. سلام وقتتون بخیر
      معمولا از جفتش هم میشه برای چاپ رنگی استفاده کرد اما کاغذ تحریر برای چاپ رنگی مرسوم تره
      و به طور کلی از کاغذ بالکی برای چاپ کتاب ها، جایگذین کاغذ تحریر استفاده میشه
      با آرزوی موفقیت برای شما

  3. طول عمر کاغذ بالکی در مقایسه با کاغذ تحریر چقدر است؟ اگر کم است چرا برای کتاب استفاده می کنند؟

    1. سلام و عرض ادب و احترام
      طول عمر دو تا کاغذ یک اندازه هست اما کاغذ بالکی بخاطر رنگ متمایل به کرم باعث میشه بعد از چاپ که مخاطب مطالعه میکنه کمتر ضعف بینایی پیدا کنه
      در ضمن کاغذ بالکی مقداری از کاغذ تحریر هم ارزون تره
      و نکته آخر که مهم تر هست در تولید کاغذ بالکی از فرآیند شیمیایی استفاده نمیشه به همین خاطر قابلیت بازیافت بالاتری داره و برای محیط زیست مناسب تر هست

      1. با سلام و سپاس بخاطر مطلب خوب و مفیدتون.خودتون در متن مقاله اشاره کرده اید که دوام این کاغذ نسبت به کاغذهای تحریر کمتر است و این یک واقعیت است.کلا کاغذهای مکانیکال نسبت به کاغذهایی که به روش شیمیایی تولید میشوند دارای مقاومت کمتری بوده و در برابر اکسیداسیون در مجاورت هوا ضعیفتر هستند.

    1. درود بر شما
      آیا کاغذ بالکی رو میشه تو دستگاه‌های فتوکپی استفاده کرد و جزوات رو پرینت گرفت؟
      آسیبی به دستگاه نمیزنن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *