کاغذ کالک چیست | کاربرد های کاغذ کالک ، مزایا و معایب کاغذ کالک ، مرکز فروش کاغذ کالک

کاغذ کالک چیست

آنچه در این مقاله می‌خوانید
امتیاز کاربران: 4.6 از 5 - (66 رای)

یکی از پرکاربرد ترین کاغذ هایی که امروزه در صنعت های مختلفی از آن به کار گرفته می شود کاغذ کالک می باشد ، در این مقاله به صورت کامل این نوع کاغذ را مورد بررسی قرار داده ایم!

کاغذ کالک به زبان ساده

کاغذ کالک به نوعی از کاغذ گفته می‌شود که با داشتن اندکی ماتی و کدری نور را از خود عبور داده و باعث معلوم شدن طرح زیرین خود می‌شود.

در واقع، اگر بخواهیم این کاغذ را به زبان ساده و کاملا عامیانه توصیف کنیم، می‌گوییم نوعی طلق مات است که حالت روغنی طلق را ندارد و می‌توان با مداد و خودکار معمولی روی آن نوشت. البته بهتر است بدانید که تنها یک طرف کاغذ کالک مات است و سمت دیگر آن حالت براقی دارد که موجب افزایش کاربرد های این نوع کاغذ می‌گردد.

کاغذ کالک برای طراحی و کپی کردن کاربرد زیادی دارد. مهندسین معمار نیز از آن ها برای کپی کردن طرح های خود بسیار بهره می‌برند.

عامل اصلی تشکیل دهنده خمیر کاغذ کالک سولفات است و در ساختن آن تا سی درصد از الیاف های قابل بازیافت استفاده می‌کنند.

می‌توان این نوع کاغذ را به صورت ورقه ای، گرمی و یا رول کاغذ کالک تهیه نمود.

مزایای کاغذ کالک

مزایای کاغذ کالک

– علاوه بر قابل بازیافت بودن این نوع کاغذ که پیش تر ذکر شد، این کاغذ ها زمان و تاریخ انقضا ندارند.

– درتولید آن از اسید ها استفاده نشده است.

– استحکام بالای آن از دیگر مزایای این نوع کاغذ است که موجب مقاومت آن در برابر پارگی نیز می‌شود.

– سطح این کاغذ چرب و روغنی نیست و می‌توان با انواع نوشت افزار روی آن ترسیم کرد.

– اشتباهات ترسیمی روی کاغذ کالک به وسیله تیغ قابل پاک شدن هستند.

معایب کاغذ کالک

به عنوان معایب آن می‌توان به شکننده بودن آن اشاره کرد. در صورتی که این کاغذ به هر علتی خم شود یا اقدام به تا کردن آن نمایید، ردی بزرگی روی کاغذ به جا خواهد گذاشت که عیار کاغذ را به کل پایین خواهد آورد و استفاده کردن مجدد از آن را تقریبا غیر ممکن خواهد ساخت.

کاربرد کاغذ کالک در صنعت چاپ

کاربرد کاغذ کالک در صنعت چاپ

از کاغذ کالک به سبب زیبایی و جلوه خاص و متفاوتی که نسبت به سایر انواع کاغذ دارد، در طراحی کردن انواع لوگو و آرم استفاده می‌کنند.

همچنین استحکام بالای این نوع کاغذ موجب شده برای تهیه کردن شابلون و قالب در چاپ مناسب باشد.

روش های بسیار متنوعی در دنیا برای چاپ وجود دارد که برای چاپ روی کاغذ کالک می‌توانید از چاپ های سیلک، لیزری، جوهر افشان و افست استفاده نمایید. البته نوع چاپ استفاده شده روی کاغذ را گرماژ آن تعیین می‌کند و نمی‌توانید از هر نوع چاپی روی کاغذ کالک با هر گرماژی استفاده نمایید.

محصول نهایی که در صنعت چاپ از این نوع کاغذ به دست می‌آید می‌تواند پوستر، پاکت نامه، کارت پستال، لوگو، کاو آلبوم، کارت بازی و … باشد.

به طور کلی بیش تر محصولات نهایی که با استفاده از چاپ روی این کاغذ به دست می‌آيند به خاطر حالت زیبا و جذاب، اصولا جنبه تبلیغاتی دارند و برای جذب مخاطب مناسب هستند.

بیشترین استفاده از کاغذ کالک

بیش ترین استفاده از کاغذ کالک در رشته مهندسی معماری و برای رسم انواع نقشه هاست. در حقیقت تولید اولیه این کاغذ فقط با هدف کمک کردن به ارشیتکت ها بود. با توجه به این موضوع که یک طرف این کاغذ مات و طرف دیگر آن براق است، با عبور دادن نور کافی، یک وسیله بسیار کارامد برای کپی کردن طرح ها و آرشیو مطالب محسوب می‌شود.

بعد ها با توجه به دیجیتالی شدن تمام کار ها، کپی کردن طرح ها نیز ساده تر و در زمان کم تری ممکن شد و نتیجتا استفاده از آن به این منظور کاهش یافت. ولی در عوض، به مرور زمان کاغذ کالک مورد توجه سایر صنایع، مانند چاپ قرار گرفت.

چسب کالک چیست

چسب کالک چیست

شاید چسب کالک را با نام چسب نامرئی بشناسید. این چسب برای کارهایی مثل نقشه کشی کاربردهای فراوانی دارد. چسبندگی بالا و بی رنگ بودن آن یکی از ویژگی های چسب کالک است که باعث کاربردی شدن آن در صنعت می‌گردد.

این نوع چسب از کاغذ محو و یا فیلم کاغذ الگویی ساخته می‌شود که در صنایع امروزی کاربرد بسیار بالایی دارد.

قیمت کاغذ کالک

به طور کلی کاغذ کالک در رده کاغذ های گران قیمت محسوب میشود و به همین خاطر برای کار های فانتزی بیشتر استفاده میشود و برای سفارش هایی که قیمت مهم است گزینه مناسبی نمیباشد.

کاغذ کالک در اندازه های آ4 ، آ3 ، 50*70 و 100*70 عرضه میشود و قیمت حدودی یک برگ 100*70 کاغذ کالک حدودا 45 هزار تومان میباشد.
البته این کاغذ ها به صورت بسته های 250 برگی توزیع میشود و اگر به صورت تکی خریداری کنید باید قیمت بالاتری بپردازید.

همانطور که گفته شد یکی از مصارف آن برای تنظیم کردن کلیشه های چاپی به خصوص طلاکوب میباشد و همچنین برای درست کردن کلیشه چاپ سیلک باید از کاغذ کالک استفاده شود.

کاربرد های چسب کالک چیست

از جمله کاربرد های چسب کالک به جز استفاده کردن روی کاغذهای نقشه کشی، می‌توان به چسباندن قسمت های پارگی یا آسیب دیده کاغذ مربوطه نیز اشاره کرد.

چسب کالک به علت نامرئی بودن، باعث تمیز و حرفه ای نشان داده شدن کار نهایی شما خواهد بود و اثری از آسیب وارده باقی نخواهد گذاشت.

به جز کارهای هنری و مهندسی، چسب کالک برای استفاده کردن روی کاغذ های چک و در کل تمام مواردی که نباید اثر چسب روی کار شما دیده شود نیز کاربرد دارد.

 مرکز فروش کاغذ کالک

کاغذ کالک، محصولی نیست که به درد همه بخورد و بنابراین نمی‌توان در تمام فروشگاه های لوازم التحریر دنبالش گشت. بازار های بزرگ تر لوازم التحریر و یا فروشگاه هایی که به طور تخصصی روی لوازم مورد نیاز معماران و طراحان کار می‌کنند مرکز فروش کاغذ کالک هستند که می‌توانید این نوع کاغذ را از آن ها تهیه کنید.

چاپخانه تهران امیدوار است از این مقاله لذت برده باشید ، برای سفارش هر گونه محصول چاپی همین حالا با ما تماس بگیرید.

کاغذ کالک به چه چیزی می گویند ؟

از آن دسته کاغذ هایی می باشد که به صورت خیلی خاص به رنگ مات درآمده اند و می توانند نور را از خود عبور داده و طرح زیر خود را به نمایش در بیاورند.

کاربرد کاغذ کالک در دنیای امروزی به چه صورت است ؟

اکثر کاربرد این کاغذ در صنعت چاپ و بسته بندی می باشد و اکثرا مشتریان به این دلیل این کاغذ را خریداری می کنند، چاپ جعبه از سری صنایعی است که کاغذ کالک در آن نقش بسزایی دارد.

شیوه تولید کاغذ کالک به چه صورت است ؟

کاغذ های کالک در چند سری به بهره بری می رسند ، این کاغذ ها بعد از گذشتن از مراحی مانند تصفیه مکانیکی الیاف سلولز و همینظور لرزی و ژلاتینی مورد استفاده قرار می گیرند ، در ساختار گفته شده تمام هوای موجود در دستگاه از کاغذ رد می شود و به همین دلیل هم است که این کاغذ به شکل شفاف و قابل مشاهده در می آید.

منظور از چسب کالک چیست ؟

چسب کالک نیز دقیقا ظاهری مانند ورقه آن دارد، بدون شک این چسب را در کاربرد های روزمره خود مشاهده کرده اید، بیشترین کاربردی که چسب کالک دارد در صنعت نقشه کشی می باشد ، معمولا این چسب ها را به نقشه ها می زنند که هم از کاغذ نقشه محافظت شود و در عین حال قابل خواندن باشد.

کاغذ کالک را از کجا تهیه کنم ؟

شما می توانید آن را به صورت تلفنی از فروشگاه تهران پرینت خریداری کنید و درب منزل تحویل بگیرید، با تماس با مشاوران ما می توانید درباره محصول مورد نظر خود مشاوره شوید و در نهایت نسبت به سفارش آن اقدام کنید.

بیشترین مصرف کاغذ کالک چیست ؟

همانطور که گفته شد این نوع کاغذ بخاطر ویژگی ظاهری که دارد در موارد خاصی مورد استفاده قرار میگیرد.
در نقشه کشی ها و مواردی که نیاز به کپی برداری لازم باشد بخاطر سطح نیمه شفاف بسیار مورد استفاده قرار میگیرد.
در صنعت چاپ هم مصارف بسیار زیادی دارد به خصوص در چاپ سیلک که برای ظاهر کردن طرح، از کاغذ کالک استفاده میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *